Henrik Røa er tildelt Hemings Toppidrettsstipend

Alpinisten Henrik Røa er tildelt årets toppidrettsstipend etter en samstemt innstilling fra alle Hemings avdelinger til Hovedstyret og Hemings Råd.

IL Heming gratulerer!

2021-04-09
einar@heming.no

Normalt deles stipendet ut i forbindelse med Hemings årsmøte, men på grunn av smittevernrestriksjonene er årsmøtet utsatt. Likevel var det viktig og riktig å dele ut pengene til Henrik som allerede er i gang med oppkjøring til neste sesong! Stipendet er på kr 50.000.
Fredag 9. april møttes Henrik og representanter fra IL Heming, Heming Alpin og Hemings Råd til en korona-vennlig uformell overrekkelse av diplom og hyggelig skiprat på Hemings klubbhus.

Henrik Røa har vært medlem av IL Heming siden 2007. Han gikk på Persbråten Alpin i 3 år, og så over til påbyggingsår NTG Bærum (13/14). I starten av sesongen 14/15 fulgte han det påbyggende laget til NTG Bærum, men gikk over til Team Skistar i regi av Heming Alpin.

Han var på Europacuplaget til Skiforbundet (15/16, 16/17, 17/18 og 18/19), men etter at Norges Skiforbund måtte legge ned europacuplaget, samt færre løpere på landslagene totalt, mistet han plassen på laget. Han har også i en periode vært skadet etter et stygt fall i november 2018. Han har siden det selv stått for finansiering av sin skikarriere og opptrening for å komme tilbake. Han har derfor bl.a. jobbet som Foodora-bud for å finansiere treningsopplegget. Han har mange gode resultater i Europacup fra tidligere år, og fikk sin verdenscupdebut i desember 2019.

Henrik Røa har jobbet tålmodig, optimistisk og hardt for å nå sin drøm. Han har ikke gitt opp håpet tross motgang og skader. Gjennom Skiforbundets «utviklingsgruppe for EC» fikk Henrik i januar 2021 slippe til i V-cup i Kitzbühel, der kjørte han inn til 16. plass i utfor! I VM i Cortina fortsatte suksessen med 17. plass i super-G og 10. plass i utfor. I kombinasjonen ble han nr 19.

Etter oppmerksomheten i VM startet tanten til Henrik en kronerulling for Henrik for å finansiere videre satsing. Henrik er et godt forbilde som hjelper de yngre løpere og er alltid blid og positiv, en Heming-gutt slik han skal være! Han har vist at det er mulig å nå verdenstoppen gjennom hardt arbeid og en dedikert målsetting, og er en verdig kandidat til toppidrettsstipendet!

Les mer om Henriks satsing og finansiering i denne profilartikkelen fra TV2!

Samarbeidspartnere Heming Alpin